Tuesday, January 20, 2009,21:48
كان لابد من حضورك يا فاطمة

تداخلت ملامحك في كل الحروف التي كتبتها في كراسات الإجابة. تشابكت ابتسامتك وحروف الإنشاء مع خصلات شعرك فانسالت النجوم الملونة على الدرج الذي أجلس عليه ووصفت عينيك في ثلاث ورقات كاملة، حتى أن كلمات الحبر الأسود كانت تتوهج لفرط ما بها من ألق خاص. ألبستك تاج الملكة كليوباترا ووهبتها أنفك المرتفعة، وعندما حانت لحظة الموت المريرة وجاء وقت دفع ثمن الحب خبأت الثعبان في جيبي حتى لدغني أنا بدلا منك. انفتحت أمامي كل أقواس الجبر المعقدة من تلقاء نفسها وانعدلت كل المعادلات وجاءت السين مع الصاد والتقيا معا عند علامة التساوي في نشوة غامرة. أخذت ألهث وسط خطوط الهندسة الفراغية المتداخلة وزواياها المعقدة ورأيت أصابعك وهي تمتد نحوي، كانت رفيعة كالخط الذي يصل بين نقطتين ويكون مستقيما بين قلبي وعينيك. لم يكن شيء ليتوازن دون وجودك يا فاطمة، حتى جدول مندليف للفزات، عندما رتب كل عناصر الكون وكل أسرار الموت والميلاد وجد هناك عنصرا غائبا فترك له مكانا فارغا في الجدول وجئت أنا فوضعت اسمك يا فاطمة فتوازنت كل الأرقام الذرية، واستقام كل شيء، وانتقلت رعدة تيار فارادي عبر جسدي عندما وضعت يدك على خدي، ومستني قبلتك فاشتعلت كل التفاعلات وتداخلت الأحماض في القلويات وتصاعدت منها أدخنة كثيفة الألوان، وسوائل تشبه قوس قزح وأتربة من مساحيق الأزهار الجافة، كل شيء كان يفور من فرط النشوة، ألم أقل لك يا فاطمة، كنت دائما الطرف الغائب في كل المعادلات والذي لابد من حضوره. لم يكن ماركوني ليدرك أن الصوت صوتك، ولا نيوتن أن الجاذبية هي بعض من سحرك، ولا بلانك ليتأكد من أن معدل الخطأ العام جاء فقط لأنك ضننت بلمستك الأخيرة.

عن رواية/ انكسار الروح، للدكتور/ محمد المنسي قنديل.

 
Posted by Muhammad | Permalink |


12 Comments:


  • At Wednesday, January 21, 2009, Blogger شيمـــــاء

    لكل منا فاطمة التى لابد أن تبقى وتدخل عالمنا ولا نشعر بتغلغلها الا عندما نريدها امامنا طوال الوقت

     
  • At Friday, January 23, 2009, Blogger تــسنيـم

    عود أحمــــــــد يادفعة :)

    أما انسكارات الروح فأنا لم أستفيق بعد من صدمة قمر على سمرقند ولست مستعدة لوجــع جديد

    ولكنها على قائمة وجعي المنتظر

     
  • At Sunday, January 25, 2009, Blogger LAMIA MAHMOUD

    منك للي كلت دراع جوزها
    وحشتني يا واد
    عامل اية في الامتحانات حضرتك؟
    بعد كده بقى
    انكسار روح يا بكر؟
    والحتة دي تحديدا في الوقت ده
    طب اعمل فيك اية؟
    اقولك
    خلص امتحاناتك وعايزة اشوووووفك

     
  • At Sunday, February 01, 2009, Blogger عين ضيقة

    كان لابد من حضورك يافاطمة لأنك ضننت بلمستك الأخيرة


    وحضورك أين؟
    ــــــــــــــــ

    ربنا معاك

     
  • At Sunday, February 22, 2009, Blogger تــسنيـم

    لا والنبي؟؟؟؟؟؟
    يعني انت جيت _ اسم الله على مقامك_ بابليشت الكومنتات وبس على كده

    طب أقول اييييييييه.. منك للي كلت دراع جوزها على راي لميا


    اظهر بقى يا بني حرام عليك والنعمة

     
  • At Sunday, February 22, 2009, Blogger Abu Yazan

    شيماء العزيزة

    و عندما نريدها أمامنا طوال الوقت، تروح و تغيب و تختفي. و على رأي المثل: مين اللي ميحبش فاطمة؟
    :)

    وحشاني كتير

     
  • At Sunday, February 22, 2009, Blogger Abu Yazan

    تسنيم

    على آخر الزمن خلتيني دفعة يا بنت الدفكشي. ماااشي

    قمر على سمرقند كانت الرواية الوحيدة التي أتيحت لي فرصة قرائتها في مركز التدريب .. كانت زادا يوميا و بلسما يخفف عني ما كنت فيه، لكن من يقرأ انكسارات الروح يتناسى تماما أوجاع سمرقند، "انكسارات الروح رواية من وجع مُصفَّى"، و رغم ذلك لا أتصور أن يقرأها شخص دون أن يقع في غرامها. صبَّح ربي بخير و مسَّى من أهدتها لي

    نورتي و شكرا للاعتراف غير القابل للنشر
    :)

     
  • At Sunday, February 22, 2009, Blogger Abu Yazan

    لمي

    انتي واحشاني اكتر ياللي هتاكلي دراع جوزك

    الامتحانات عدت بسلام و الحمد لله، و بإذن الله اجيب تقدير اجدع من تقديرك
    :D

    عاوزة تعملي ايه تاني فيا؟ اطمني الجيش واخدلك حقك مني تالت و متلت ياختي

    امتى بقى يجندوا البنات! هي مش بلدكم زينا بردو و الا ايه يا بتوع المساواة

     
  • At Sunday, February 22, 2009, Blogger Abu Yazan

    أسماء

    حضوري حسب الأحوال ... الله. الوطن

     
  • At Sunday, February 22, 2009, Blogger Abu Yazan

    تسنيم

    معلش. اول يومين في الاجازة لازم استمتع بنعمة الخصوصية. اقعد شوية لوحدي من غير طوابير و عنابر و ناس. لازم فترة نقاهة عشان اقدر اجَـمَّع
    :)

     
  • At Monday, February 23, 2009, Blogger أبوحمزه

    سلام عليكم
    هلا يا دفعه
    على فكرة انا اول واحد كتبلك تعليق بس للاسف السرفر الظاهر كان فيه مشكله والتعليق موصلش

    انما قولى ايه كمية المعلومات اللى عند الراجل ده الظاهر انه خريج علوم زى حالاتى

    على فكرة انت وحشتنى جدا جداوعاوز اطمن عليك عامل ايه مع الجيش

    على فكرة انا نازل ان شاء المولى عز وجل على شهر 6

    سلام يا مان وطمنى عليك

     
  • At Tuesday, February 24, 2009, Blogger Abu Yazan

    حاج حسام

    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
    فينك يابني و فين ايامك
    فين الصياعة فـ شوارع المحلة
    واحشني و الله و واحشاني قعدتك

    نزولك في يونيو ان شاء الله نهائي و الا اجازة؟ بسأل علاء عنك كل ما اشوفه، و واضح من كلامه انك جبت جاز
    عموما ترجع بسلامة الله

    بالنسبة للجيش لا تقلق
    سايب وراك رجالة ياكلوا الزلط و البارود
    ربك ييسر الاحوال لينا و ليك

    بالنسبة للمنسي قنديل فهو مش خريج علوم لأ
    علوم برده تطلع الناس السكر دول يا راجل؟
    :p

    قنديل خريج طب بشري
    واخدلي بالك انت؟
    :D

    من المحلة على فكرة
    حتى الرواية هتلاقي فيها ملامح من المحلة
    تخيل مطلعتش انا العبقري الوحيد اللي م المحلة!
    (H)

    خد بالك من نفسك

     

Post a Comment

~ back home